|
POMPILIU CONSTANTINESCU: FEMINITATE SI POEZIE A FIZIOLOGIEI
"Simplitatea poemei si accentul ei de sinceritate ne cuceresc dintr-o
dată, lirismul există, ca să zic asa, în substructură, ca ceva natural./.../Un
intimism din care irizează nu stiu ce nostalgic, versul sugerând mai mult
decât spune în esentă./.../Feminitate si poezie a fiziologiei, iată nota
personală a poemelor d-nei Magda Isanos..."
(în "Vremea", iulie 1942)
CONST. VÂRTEJ: POATE VA-NCEPE O SCOALĂ NOUĂ
"O poezie grea de continut, o poezie nouă, care va aduce unele întorsături
în scrisul actual. D-na Magda Isanos e prima poetesă modernistă în adevărata
acceptie a cuvântului, creindu-si un drum propriu cu materialul sufletesc
cu care vine - inedit - intelectualizat si muzicalizat la exces. De la
debutul poetei până la aparitia acestui volum a fost o epocă de mustire,
în care undele venite de la poetii franceji modernisti au fost binefăcătoare,
cu precădere un Verlaine, Valéry sau James... Finetea feminină si-a spus
însă cuvântul tors în fir propriu, pecetluit de inedit, de originalitate./.../Versurile
d-nei Magda Isanos, sunt sigur, vor da din nou prilejul unor discutii,
prin tăria lor sufletească, prin noutatea cu care vin, si printr-un talent
inegalabil până-n prezent în versificatia femenină. Poate va-ncepe o scoală
nouă."
(recenzie la "Poezii" - 1943, în "Cetatea Moldovei" nr.7/iulie 1943)
ION CARAION: VIITORUL ÎI VA CONFIRMA VALOAREA
"În ultimele săptămâni, ziarele i-au publicat unele din poemele pe care
le-a depus în volum acum zece zile la Editura Fundatiilor Regale. Ele
indicau o poetă dintre acelea pe care prezentul nostru istoric le aduce
din ce în ce mai rar./.../Viitorul îi va confirma valoarea si-i va regreta
disparitia.."
(necrolog, în "Tribuna poporului" nr.59/20 noembrie 1944)
AL PIRU: UNA DIN PUTINELE NĂDEJDI LITERARE...
"Am cunoscut-o la Iasi, acum sapte ani, pe când - studentă la Facultatea
de Drept - publica cele dintâi poezii într-o revistă condusă întâi de
Topârceanu si M. Sadoveanu, apoi de Sadoveanu si M. Codreanu. Am făcut
deasemenea ucenicie comună în suplimentul literar al ziarului Iasul
si la Jurnalul literar. Împreună cu Eusebiu Camilar, cu care-si
împletise destinul pământesc, Magda Isanos era una din putinele nădejdi
literare ale bătrânei cetăti moldovene, poate chiar singura, într-o puzderie
de barzi decadenti si meschini./.../Moartea prematură si inexplicabilă
a poetei ne-a turburat si ne-a umplut de tristete."
(cronică la "Cântarea muntilor", în "Tineretea" nr.20/18 noembrie 1945)
CELLA SERGHI: O PASĂRE RARĂ
"Si-a sfărâmat sufletul, dar nu înainte de a fi dat acel tipăt, care trezeste
pe oameni la o viată nouă, care îi scutură si îi sileste să vadă frumosul.
Ne-a părăsit, dar nu înainte de a ne lua voiniceste de mână si a ne duce
undeva foarte sus, în crestele curate ale muntilor, nu înainte de a fi
sădit în noi nădejdea în zile mai bune."
( "La comemorarea Magdei Isanos", în "Drumul femeii", decembrie 1945)
MIHU DRAGOMIR: VORBIM DESPRE EA CA DESPRE UN POET UITAT
"[Într-o discutie cu] câtiva tineri aspiranti la gloria scriitoricească,
un poet mai vârstnic a numit, la mijlocul unei fraze, o poezie a Magdei
Isanos. S-a făcut tăcere. Apoi, cineva a exclamat: -N-o cunoastem!/.../Nici
zece ani nu s-au împlinit de când această poetă a nădejdilor s-a dus dintre
noi - si vorbim despre ea ca despre un poet uitat de pe la jumătatea veacului
trecut."
("Magda Isanos", în "Gazeta literară" nr.15/24 iunie 1954)
MARIN BUCUR: DE LA SUFLET LA SUFLET
"Poeta cânta aspiratia spre lumină si liniste, spre marile înăltimi ale
sufletului. În general, poezia Magdei Isanos nu este o poezie de imagistică.
Poezia ei este simplă, lipsită de pretiozităti. Se simte că nimic nu e
'făcut', compus schematic. Simplu si curat, suvoiul liric curge direct
din suflet. Poezia are ceva firesc si cald, apropiat si vibrant. Nici
metafore rare, nici epitete nefolosite, căutătorii de frumuseti aride
nu reusesc să găsească în volumele Magdei Isanos. Poezia ei comunică sentimentul
unei trăiri intense si al unei legături directe, de la suflet la suflet.
Profunzimea îi dă simplitate, frumusetea idealului ei de viată îi dă frumusete
mesajului poetic."
(prefată la volumul "Versuri", 1964, Editura pentru literatură)
NICOLAE MANOLESCU: CEA MAI PROFUNDĂ POETĂ A LITERATURII ROMÂNE
"Dintre multe nume se impun două: cel dintâi este al Magdei Isanos,
poetă exceptională, cu mare influentă asupra întregii poezii feminine
de după război. Nota ei este spaima că nu va apuca să spună tot ce are
de spus/.../Boala i-a dat o mare gravitate lăuntrică: poeta ia cunostintă
de univers ca si cum s-ar ruga, tulburată de toate câte sunt în juru-i
cu sentimentul că se împărtăseste dintr-o taină/.../. Natura îi apare
ca un templu, în care pomii tineri înaltă o cântare soarelui, zeu popular
printre plante./.../Presimtirea că va muri a Magdei Isanos s-a împlinit
repede si nu putem decât să regretăm că n-a trăit mai mult cea care se
anunta, chiar si printr-o activitate atât de restrânsă, drept cea mai
profundă poetă a literaturii române."
(prefată la "Poezia română modernă de la G. Bacovia la Emil Botta", B.P.T.,
1968, Editura pentru literatură)
HORIA BĂDESCU: ÎNTR-O PERMANENTĂ STARE POETICĂ
"Lirismul ei este, asa cum remarca Pompiliu Constantinescu, unul substructural,
de eruptie si nu de constructie. El apare ca o stare si nu ca un rezultat
al impactului metaforic. Poeta trăieste, cu certitudine, într-o permanentă
stare poetică. Prin accident ea a intrat în ceea ce am numi 'poetica existentială'.
Poezia nu mai este la ea o cale de transcendere/.../, ci una de expresie.
Ea nu devine prin cuvinte, ci există odată cu ele. De aceea Magda Isanos
ignoră câstigurile imagistice ale limbajului poetic. Forta poeziei sale
stă în primul rând în forta emotională cu care se încarcă cuvintele. Tensiunea
este enormă, dar explozia se produce numai în constiinta lectorului. În
poezie ea stă comprimată în carcasa subtire a expresiei. O expresie care
pe acest suport formidabil îsi poate permite, ca în cazul tuturor poetilor
mari, să rămână de o simplitate adâncă vecină cu regalitatea imaginii
orfevriere. Dar mai presus de toate poezia ei este profundă si cald omenească.
Căci Magda Isanos vorbeste patetic despre tristetea unei anume zile a
fiecăruia dintre noi, despre durerea si împăcarea noastră."
("Magda Isanos. Drumul spre Eleusis", Editura Albatros, 1975)
CONSTANTIN CIOPRAGA: DISPONIBILITĂTI DE POETĂ MARE
"Cântând ca 'privighetorile oarbe' poeta practică, instinctiv parcă, un
fel de hierofanie, de unde revelarea legăturilor dintre oameni si lucruri,
dintre cuvânt, ca instrument de confesiune, si senzatia de insecuritate,
marcată de războiul mondial al doilea. Un vers ca 'Nu stiu, eu sorb cântecul
sau el mă soarbe' punctează prin familiarul nu stiu natura spontană
a poeziei sale, ea, poeta, fiind o voce a lucrurilor./.../Poezie de simultaneităti,
unificând iubire si maladie, maternitate si aprehensiunea mortii, cotidianul
si ritmurile eterne. Efervescenta, mobilismul, gesticulatia retorică,
iluminările, exterioritătile de tot felul, nu disimulează anxietătile,
răsucirile lăuntrice, spaimele - însă fată de întreaga lirică feminină
de până la ea, nu soapta nu suavitătile îi marchează rostirea./.../În
acelasi timp poetă de aspect colocvial - recurgând la interogatii, la
exclamatii si imperative - si exploratoare a eului profund, contând pe
forta inepuizabilă a senzatiei dar organizându-si sentimentele în texte
decantate, dense, de o fluentă impecabilă, Magda Isanos excelează în tranzitiile
de la 'desenul' clar, creator de reliefuri, la vizionarismul flou,
de penumbre sufletesti adecvat imaginatiei rafinate./.../Talent viguros,
căruia destinul advers i-a grăbit maturizarea, autoarea Tării luminii
are disponibilităti de poetă mare. Nici una dintre contemporanele ei n-o
egalează."
(prefată la "Cântarea muntilor". B.P.T., 1988, Editura Minerva, Bucuresti)
"Poezia Magdei Isanos nu-si dezvăluie usor, de sub aparenta de mare simplitate,
calitătile si tehnicile care-i dau profunzime. S-a vorbit mult despre
sensibilitate, sinceritate a trăirii, simt al nuantei. Versul alb si liber,
cu sonorităti clare, repetitiile foarte frecvente si în forme variate,
modalitătile directe ale adresării, ale dialogului, apoi chiar rima săracă,
monotonă, foarte des realizată prin verbe la imperfect, producând un efect
neasteptat, obsedant, ilustrează un stil direct, bine stăpânit, concentrat
si echilibrat. Adecvarea lui la temele majore ale vietii si ale mortii,
care formează aproape în exclusivitate materia cărtilor poetei, e incontestabilă."
(Mircea Zaciu, Marian Papahagi, Aurel Sasu, "Dictionarul scriitorilor
români", D-L, Editura Fundatiei Culturale Române, Bucuresti, 1998)
|